| 
									
 
 Nordmenn vil ha enda mer frukt og grønt!
									
                                     Vi 
                                    spiser mer grønnsaker, frukt og bær enn noen 
                                    gang før – samtidig er det en klar 
                                    oppfatning at det må enda mer til for å 
                                    oppnå et sunnere kosthold. Og tilliten til 
                                    norske produsenter er på topp: Varene – de 
                                    skal være norske! 
                                     
                                    Dette viser den ferske undersøkelsen ”Mat og 
                                    måltider. En tilstandsrapport fra Norsk 
                                    Landbrukssamvirke om mat og måltider i 
                                    forbruker-Norge”.  
                                     
                                    Naturlig med grønt 
                                    Grønnsaker er en naturlig del av middagen 
                                    for tilnærmet hele befolkningen. Ni av ti 
                                    svarer at de spiser grønnsaker til middag 
                                    3-5 ganger eller mer per uke. Det er likevel 
                                    en klar oppfatning i befolkningen at det må 
                                    enda mer grønnsaker og frukt til for å oppnå 
                                    et sunnere kosthold. Den yngste delen av 
                                    befolkningen har mer tro på at økt konsum av 
                                    grønnsaker og frukt vil føre til et sunnere 
                                    kosthold enn dem over 50 år.  
                                     
                                    Norsk mat 
                                    Nær halvparten svarer det er viktig at maten 
                                    er lokal – det vil si at maten kommer fra 
                                    landsdelen de bor. Men enda flere, hele 80 
                                    prosent av befolkningen, sier det er viktig 
                                    at matvarene kommer fra Norge. Den norske 
                                    opprinnelsen oppfattes som såpass viktig at 
                                    drøyt halvparten av de spurte er villige til 
                                    å ”betale litt mer”, og 12 prosent er 
                                    villige til å ”betale mye mer”. Tilnærmet 
                                    alle mener at det er viktig at matvarer er 
                                    tydelig merket med hvilket land råvaren 
                                    opprinnelig kommer fra.  
                                     
                                    Tillit til bonden 
                                    På spørsmål om hvem de har mest tillit til 
                                    topper norske bønder listen. Over halvparten 
                                    av befolkningen mener også det er best for 
                                    samfunnet dersom matindustrien eies av 
                                    bøndene. De fleste (86 prosent) vil desuten 
                                    at norske matvarer fra landbruket skal 
                                    merkes tydelig med at de er basert på 
                                    råvarer fra norske gårder. 
                                     
                                    Trygghet og pris 
                                    At maten er trygg betyr mest når folk 
                                    handler (62%), mens bare hver fjerde legger 
                                    vekt på prisen. Undersøkelsen viser at 
                                    nordmenn føler seg overbevist om at den 
                                    norskproduserte maten er sunn og trygg. 
                                    Samtidig bruker nordmenn en relativt liten 
                                    andel av sin inntekt på matvarer 
                                    sammenlignet med andre land i Europa. I 
                                    83-85 brukte en gjennomsnittlig husholdning 
                                    vel 19 prosent av utgiftene til mat og 
                                    alkoholfri drikke, men andelen sank til 11,9 
                                    prosent for perioden 2002-2004. 
                                    Les hele 
                                    Aftenpostens artikkel
                                    
                                    her. 
                                    04.05.07  |